Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

AVG Check

Actie 11 / Zorg voor privacyvriendelijke direct marketing


  1. Wanneer mensen contact met u opnemen en deze personen zijn geen klant of leverancier, dan mag u hen alleen met voorafgaande toestemming op uw mailinglist plaatsen. Vraagt u dus aan de geïnteresseerden toestemming voor gebruik van hun gegevens voor direct marketing op de wijze als bij punt 1 hieronder.
     
  2. Neem bij of onder het veld/de velden waarin de bezoeker zich op uw website kan aanmelden voor de digitale nieuwsbrief (bijvoorbeeld bij het contactformulier) de bij punt 2 hieronder opgenomen tekst op.
     
  3. Informeer de betrokkenen over direct marketing door uw privacyverklaring uit te breiden met de bij punt 3 opgenomen tekst.
     
  4. Neem onderaan uw reclamemailings de bij punt 4 hieronder opgenomen tekst op en maak gebruik van een afmeldlink om afmelden voor mailings zo eenvoudig mogelijk te maken.

Bij direct marketing heeft u te maken met zowel het spamverbod als de privacyregels. Het spamverbod is op Europees niveau vastgelegd in de e-Privacy Richtlijn en vervolgens geïmplementeerd in de Nederlandse Telecommunicatiewet. Deze richtlijn zal op 25 mei 2018 worden vervangen door de e-Privacy Verordening, die een vergelijkbaar spamverbod bevat. Veel zal er dus niet veranderen, maar indien u in het verleden geen rekening heeft gehouden met de regels die gelden voor direct marketing, dan is dit een goed moment om dat wel te gaan doen. Daarnaast moet u bij het versturen van directmarketingberichten voldoen aan de privacyregels in de AVG.

Onder direct marketing wordt verstaan het versturen van ongevraagde elektronische communicatie per e-mail, SMS of telefonie. In het eerste deel van deze serie hebben wij behandeld welke regels er gelden voor het versturen van mailings, zoals digitale nieuwsbrieven, aan klanten. Nu kan het zo zijn dat u ook aan andere partijen – die dus geen klant zijn – commerciële berichten verstuurt of wil gaan versturen. Dit is toegestaan, mits de ontvanger hier toestemming voor heeft gegeven.

De toestemming geldt alleen als deze gebaseerd is op informatie van u over wat u met de gegevens gaat doen in duidelijke en eenvoudige bewoordingen. De informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn. De betrokkene moet precies weten waar zijn toestemming op gericht zal zijn en uw informatie hierover moet duidelijk te onderscheiden zijn van andere aangelegenheden waarover u hem tegelijkertijd informeert. De betrokkene mag op ieder moment zijn toestemming weer intrekken. 

Is toestemming eenmaal gegeven, dan moet de ontvanger de mogelijkheid hebben om zijn toestemming op een eenvoudige wijze in te trekken. Dit houdt in dat u onderaan iedere mailing een link of een geldig e-mailadres vermeldt dat gemakkelijk door de eindgebruiker kan worden gebruikt om zijn toestemming in te trekken. De meeste nieuwsbrief mailing diensten bieden de mogelijkheid om dit aan uw mailings toe te voegen. 

Daarnaast moeten de mailings duidelijk als commerciële communicatie herkenbaar zijn en moet daarin duidelijk worden vermeldt dat de e-mail door u of namens u wordt verzonden. U kunt dit bereiken door in het onderwerp van de e-mail aan te geven dat het om een nieuwsbrief gaat met daarbij de vermelding van uw handelsnaam, bijvoorbeeld ‘Metaalbedrijf Jansen, nieuwsbrief mei 2018’.

Houdt u zich bij het versturen van reclamemailings verder aan de volgende regels:

- Beperk het aantal persoonsgegevens dat u voor direct marketing gebruikt (alleen e-mailadressen of NAW-gegevens);
- Pas geen selectie toe (dus stuur alle ontvangers dezelfde mailing);
- De mailings hebben betrekking op kwesties die logischerwijs verband houden met de relatie die u heeft met de betrokkene die de e-mails ontvangt. Kort gezegd zult u uw mailings moeten beperken tot producten en diensten gelijksoortig of aanverwant aan het product of de dienst waar de betrokkene in is geïnteresseerd en waarover hij mailings wil ontvangen. Van belang is het verwachtingspatroon van de ontvanger: ligt de inhoud van uw e-mail in de lijn der verwachting?
- Zorg dat u uw informatieverplichting nakomt.

 

Bij contact per e-mail kunt u in uw eerste elektronische bericht aan de betrokkene de volgende tekst opnemen:

Wij willen u er in het bijzonder op attent maken dat wij uw persoonsgegevens in de toekomst graag willen gebruiken voor het toesturen van informatie over onze producten en diensten en het eventueel doen van aanbiedingen. In de privacyverklaring op onze website kunt u hier meer over lezen onder het kopje “Direct marketing”. Zie hiervoor www.metaalbedrijfjansen.nl/privacyverklaring.

Graag vernemen wij of u toestemming geeft voor het gebruik van uw persoonsgegevens voor direct marketing en het doorgeven van uw gegevens aan onze nieuwsbrief mailing dienst. U kunt ons uw toestemming geven door een reply te sturen op deze e-mail en in deze reply de volgende zin over te nemen (dat kan eenvoudig met de kopieer- en plakfunctietoetsen):
“Ja, ik ga akkoord met gebruik van mijn persoonsgegevens voor direct marketing en doorgifte aan uw nieuwsbrief mailing dienst zoals is omschreven in uw privacyverklaring.” 

Uiteraard kunt u uw toestemming te allen tijde weer intrekken.

Bij contact per post kunt u de volgende tekst opnemen in uw eerste schriftelijke stuk gericht aan de betrokkene:

Wij willen u er in het bijzonder op attent maken dat wij uw persoonsgegevens in de toekomst graag willen gebruiken voor het toesturen van informatie over onze producten en diensten en het eventueel doen van aanbiedingen. In onze privacyverklaring kunt u hier meer over lezen onder het kopje “Direct marketing”. U kunt deze privacyverklaring op onze website vinden: www.metaalbedrijfjansen.nl/privacyverklaring.

Graag vernemen wij of u toestemming geeft voor het gebruik van uw persoonsgegevens 
voor direct marketing en het doorgeven van uw gegevens aan onze nieuwsbrief mailing dienst. U kunt ons uw toestemming geven door hieronder een vinkje te zetten en vervolgens deze brief ondertekend te retourneren aan ons. Uiteraard kunt u uw toestemming te allen tijde weer intrekken.

“□ Ja, ik ga akkoord met gebruik van mijn persoonsgegevens voor direct marketing en doorgifte aan uw nieuwsbrief mailing dienst zoals is omschreven in uw privacyverklaring.”

 

Neemt u onderstaande op onder uw contactformulier: 
 

Ja, ik ga akkoord met gebruik van mijn persoonsgegevens voor direct marketing en doorgifte aan uw nieuwsbrief mailing dienst zoals is omschreven in uw privacyverklaring (hyperlink).

Voorbeeldtekst:

Direct marketing
Als u ons daarvoor toestemming heeft gegeven, zullen wij de door u opgegeven persoonsgegevens bewaren en gebruiken om u in de toekomst persoonlijk per e-mail op de hoogte te brengen van onze bestaande en nieuwe producten en diensten en u hier eventueel een aanbieding voor te doen. Iedere keer dat wij u een reclamemailing sturen, heeft u de mogelijkheid ons te laten weten hier geen prijs meer op te stellen. Zie hiervoor de afmeldlink onderaan iedere mailing.

 

[Neemt u hier de inhoud van de mailing op]

Geen mailings meer ontvangen?
U kunt ons te allen tijde kosteloos laten weten dat u geen reclameberichten meer van ons wilt ontvangen. Afmelden voor dit soort berichten kan eenvoudig via de volgende link: [hyperlink invoegen].

Mocht de hyperlink onverhoopt niet werken, neemt u dan contact met ons op: (naam bedrijf), (adres), (plaats), (e-mail) en (telefoonnummer).

 


Ga naar actie 10 Ga naar actie 12